fb
Manu nawigacyjne

Między Nami Indianami

Zamów urodziny

Zamów warsztat

Warsztaty Między nami Indianami poświęcone są głównie Indianom Ameryki Południowej i Środkowej.

między nami Indianami multisensoryczne warsztaty dla przedszkolaków poznajemy świat Marcin Musiał podróżnikWspólnie z dziećmi postanawiamy odwiedzić pozostałych Indian żyjących w Ameryce Południowej i Środkowej.

 

między nami Indianami multisensoryczne warsztaty podróżnicze dla przedszkolaków poznajemy świat Marcin Musiał podróżnik IndianieZazwyczaj Indianie kojarzą się dzieciom z piórami na głowie, ale czy wszyscy Indianie wyglądają tak samo? Czy mają takie same zwyczaje? Co to jest totem? Jakie Indianie mają stroje? Gdzie mieszkają? Co jedzą? Jakie mają instrumenty? Co to jest yerba mate i jak wygląda naczynie mate? Jak wyglądają Indiańskie naszyjniki? Jak wygląda dżungla? Czy Indianie mieszkają tylko w dżungli? Co to jest ruana i czym różni się od poncho? Kim jest szaman i jak wygląda? Jak zostaje się wodzem wioski? Dlaczego Indianie nazywają się Indianami? Podczas warsztatów Między nami Indianami odpowiemy na te i wiele innych pytań. Dzieci dotykają kilkudziesięciu różnych przedmiotów używanych na co dzień przez Indian, przez co lepiej doświadczają jak wygląda ich życie.

 

Indianie2 (800x533)Podczas naszej wędrówki poznajemy Indian mieszkających na bajecznych wyspach San Blas. Dzieci dowiadują się ile jest wysp zamieszkałych przez Indian, jak wygląda ich życie, jakie mają stroje, co jedzą.

 

między nami Indianami wyspy Uros multisensoryczne warsztaty podróżnicze dla dzieci poznajemy świat Marcin Musiał podróżnikRuszamy w podróż na południe, do Indian zamieszkujących wyspy Uros w Peru. To Indianie, którzy pływają na wyspach zrobionych z trzciny. Dzieci dowiadują się w jaki sposób buduje się domy z trzciny, albo co Indianie robią jeśli dwie rodziny pokłócą się ze sobą. Wprost z Uros zaglądamy do Machu Picchu, gdzie dowiemy się jakie jest ulubione danie Indian mieszkających w Peru. Poznajemy też Indian Quechua i Aymara zamieszkujących Boliwię.

 

między nami Indianami multisensoryczne warsztaty dla dzieci poznajemy świat Marcin Musiał podróżnikBoliwia jest krajem tańca. Od przedszkola Indianie mają obowiązkowe egzaminy z tańca, posiadają własne taneczne stroje. Dzieci dowiadują się jak one wyglądają, jak toczy się życie w boliwijskim sierocińcu w Cochabambie i jak wyglądają festiwale taneczne w Boliwii. Wspólnie uczymy się tańca Indian, by zatańczyć go przy muzyce.

 

multisensoryczne warsztaty podróżnicze dla przedszkolaków poznajemy świat Marcin Musiał podróznik. fletnia pana, gra na fletni
Dzieci poznają też wiele instrumentów indiańskich, np. lluvia seca, fletnię pana, grzechotki, marakesy, guiro, czy grzechotka zrobiona z kopyt kozic. Mogą nimi pograć i dowiedzieć się w jaki sposób zostały one zrobione.

Maluchy zakładają na siebie indiańskie stroje. Uczą się w jaki sposób wykonane zostały kapelusze indiańskie i dlaczego w Boliwii Indianki noszą na głowach meloniki.

 

pieczątka prekolumbijska sello precolombiano multisensoryczne warsztaty podróżnicze dla przedszkolaków poznajemy świat Marcin Musiał podróznikKażde dziecko otrzymuje pieczątkę na rękę, którą Indianie na co dzień malują swoje ciało. Takie pieczątki używali Indianie w czasach prekolumbijskich. Dzieci poznają wiele wzorów, i kilka sposobów używania pieczątek prekolumbijskich. Dzięki temu później dzieci będą mogły samodzielnie zrobić własną pieczątkę np. z ziemniaka.

Warsztatom towarzyszy pokaz slajdów obejmujący całość zagadnienia.

Osoba prowadząca: Marcin Musiał

lub

Osoba prowadząca: Magdalena Moll-Musiał

 

Oto kilka propozycji w jaki sposób jako rodzic lub opiekun możesz urozmaicić czas z dzieckiem i pociągnąć temat warsztatów tak, by dziecko jak najlepiej przyswoiło nowe wiadomości:

Duch kukurydzy

Posted by na 09:38 w Kufer Pomysłów, między nami Indianami | Możliwość komentowania Duch kukurydzy została wyłączona

Duch kukurydzy

Indiańska opowieść  Niegdyś, dawno temu grupa Indian Quechua zebrała wyjątkowo obfite plony kukurydzy. Indianie pysznili się swoim bogactwem i byli bardzo rozrzutni. Objadali się bez umiaru, karmili kukurydzą psy, zostawiali część plonów na polu pozwalając im gnić bezużytecznie. Dzieci bawiły się kolbami kukurydzy i rzucały je w błoto. Gdy się wszyscy najedli tak, że więcej już się nie mieściło w ich brzuszkach, zakopali resztę w ziemi i wyruszyli na polowanie. Spotykali wielkie stada jeleni i łosi, lecz nie mogli nic złowić ani zabić. Zdawało się, że myśliwi oślepli: strzały chybiały celu, a zwierzyna umykała zwinniej i szybciej niż zazwyczaj. Nie zdobywali więc świeżego mięsa, a prowianty, które zabrali ze sobą, wkrótce się wyczerpały i głód zaczął ludziom doskwierać.     Przypomnieli sobie o zakopanej w wiosce kukurydzy i wysłali po nią kilku mężczyzn. Niestety okazało się, że do zapasów dobrały się myszy i zżarły wszystko. Zmartwili się bardzo, gdy wysłannicy wrócili do obozowiska myśliwych z pustymi rękami. – Za co zostaliśmy tak ciężko ukarani? – pytali jeden drugiego. Powtarzając to pytanie bili w bębny i śpiewali święte pieśni. Był między nimi pewien człowiek, który nigdy nie brał udziału w marnotrawstwie kukurydzy. Przeciwnie, bardzo bolał nad tym, że jego współplemieńcy poniewierają wspaniałym darem Pana Życia. Rozmyślając ze smutkiem o ludzkim łakomstwie i rozrzutności wybrał się samotnie do lasu. Słyszał z daleka dudnienie bębnów i śpiew, gdy mężczyźni z jego szczepu próbowali obrzędami przebłagać duchy, najwidoczniej na nich zagniewane. Samotny wędrowiec zaszedł tymczasem w głąb puszczy, nie tkniętej, jak mu się wydawało, ludzką stopą. Nagle znalazł się na polance. Pośrodku łączki wznosił się kopiec, a na jego szczycie stał szałas z kory brzozowej. Zbliżając się usłyszał płacz i jęki, więc zaciekawiony wszedł do szałasu. Na posłaniu z brudnych, zniszczonych skór leżał człowieczek; był bardzo blady. Wyglądał na chorego i miał strapioną minę. Człowieczek ten zaczął się żalić gościowi: – Spójrz, jakiego nędzarza ze mnie ludzie zrobili! Jestem ich najlepszym przyjacielem, a oni mnie znieważali i szargali w błocie. Pozwalali, żeby psy szarpały na mnie odzież. Krzywdzili mnie na wszystkie możliwe sposoby. Dlatego sami teraz cierpią biedę. Przyjaciele, jeżeli się kłócą, zawsze sobie nawzajem zadają rany. Przybysz był oszołomiony, bo zrozumiał, na kogo patrzy i czyich skarg słucha. A tamten drżącym głosem ciągnął dalej: – Dobrze, że przyszedłeś tutaj i zobaczyłeś, w jakiej nędzy żyję. W moim dzbanie ma ani kropli wody. Nie zostawili mi odzieży, choćby liści, żebym się mógł ochronić przed chłodem. Chwasty zarosły mój ogród. Drapieżne zwierzęta czają się wokół mojego szałasu. Wkrótce pewnie mnie pożrą. Wracaj do swoich i powiedz im, coś tutaj widział i słyszał. Serce dobrego Indianina napełniło się litością; obiecał człowieczkowi spełnić jego życzenie i pośpieszył z powrotem do obozowiska. Opowiedział współbraciom, jak wygląda szałas Dobroczynnego Ducha Kukurydzy, jak mieszkaniec tego szałasu cierpi i jaką znosi nędzę. – Mówił mi, że to wy doprowadziliście go do tego stanu – rzekł na zakończenie – i że to przez własne marnotrawstwo ściągnęliście na siebie nieszczęście.     Ludzie ze zdumieniem wysłuchali tej historii. Zrozumieli dopiero teraz, jak bardzo zawinili. Szybko zwinęli obóz, wrócili do swej wioski do nie zasianych pól, na których rozpleniły się chwasty. Złożyli dobre uczynki w ofierze duchowi kukurydzy, oczyścili pole i przygotowali je pod zasiew. Garstkę ziaren nie zjedzonych przez myszy posiali w ziemi bardzo starannie, śpiewając pieśni, które należy śpiewać przy tej...

więcej...

Suchy deszcz

Posted by na 16:34 w Hiszpańskie podboje, Kufer Pomysłów, między nami Indianami, Świat muzyki, Zrób to sam | Możliwość komentowania Suchy deszcz została wyłączona

Suchy deszcz

Suchy deszcz lub inaczej lluvia seca jest instrumentem wywodzącym z Ameryki Południowej. Można go spotkać np. w Peru, Ekwadorze, Chile, Zamibii, czy w Boliwii, ale wykonywany jest na całym świecie, nawet w Polsce. Nosi też nazwę kij deszczowy, zaklinacz deszczu. Legenda głosi, że pewien szaman zbudował ten instrument podczas długotrwałej suszy. Budując go chciał, aby Indianie byli przekonani, że słyszą prawdziwy deszcz, oraz by prosić bogów o upragniony deszcz. Jego wyjątkowy dźwięk pasuje do bębnów i fletów Indiańskich. Gra poprzez zmianę jego pozycji, np. przekręcenie go. Taki instrument możesz wykonać samodzielnie.   Potrzebujesz: – rura bambusowa (zastępczo może posłużyć rura kartonowa o średnicy około 5 cm)   – wykałaczki lub patyczki do szaszłyków + sekator   – małe kamyszki (np. grys) lub nasiona o nieregularnym kształcie jak mała fasola np. czerwona lub biała, niełuskane nasiona słonecznika – wiertarka – wiertło do drewna lub metalu grubości wykałaczki/patyczka do szaszłyków – zatyczki do rury np. z korka, drewna, masy papierowej, pnia palmy   Przygotuj rurę bambusową (lub kartonową). Ja wykorzystałem przywiezioną z Borneo łodygę o średnicy 5 cm i długości 1m.     Zaznacz punkty do wiercenia jak na zdjęciu. Przy tej szerokości rury odległość punktów od siebie wyniosła około 2 cm.   Nawierć wiertłem otwory w bambusie. Grubość wiertła powinna być odrobinę mniejsza niż grubość patyczka.   Ostre końcówki obetnij sekatorem. Zostaw jedynie milimetr z końcówki, by łatwiej wkładać patyczek do dziurki.   W otwory włóż patyczki do szaszłyków. Wystające kawałki wykałaczki utnij np. sekatorem. Jeśli patyczek nie chce wejść, możesz wklepać go młoteczkiem.   Wystające patyczki wyrównaj. Ja wykorzystałem krążek papieru ściernego na tarczy i przeszlifowałem każdy patyczek. Dzięki temu nic nie wystaje z łodygi i nie przeszkadza w użytkowaniu.   W środku powinna wyjść plątanina patyczków. Na zdjęciu widać ostre zakończenia patyczków (nie powinno ich być, ponieważ podczas wbijania patyczków można niechcący rozłupać naprzeciwległą część łodygi). Patyczek ma trzymać się jedynie w jednym otworze, a nie w dwóch.   Przygotuj zatyczki do zatkania rury. Ja wykorzystałem korki po winie – obciąłem zaokrąglenia i skleiłem ze sobą przy pomocy kleju polimerowego. Dopasowałem korek do średnicy wewnętrznej rury. Do środka wsyp groch lub fasolę i zatkaj rurę zatyczkami.   Suchy deszcz jest gotowy. Możesz pomalować suchy deszcz farbkami.   Najprostszy sposób na wykonanie podobnego przedmiotu, to wbicie do kartonowej rury dużej ilości gwoździ, ale raczej będzie to wariacja na temat suchego deszczu 🙂   A tu oryginały....

więcej...

Enchoque

Posted by na 23:25 w Dzieci świata, Kufer Pomysłów, między nami Indianami, Zabawki, Zrób to sam | Możliwość komentowania Enchoque została wyłączona

Enchoque

Enchoque znane u nas jako kulołapka to boliwijska zabawka wykonana z drewnianego kubka, sznurka i drewnianej kulki. Można wykonać ją też z plastikowego kubka i piłeczki pingpongowej. Wspomaga u dzieci koordynację ruchową. Zabawa polega na tym, by tak machnąc kubkiem, żeby kulka wpadła do kubka. Koszt wykonania enchoque to około 2-3 zł. My wykonaliśmy ją bardzo prosto.   Przygotuj plastikowe kubki.     Wywierć w dnie otworek o szerokości około 3 mm.     Przełóż przez dziurkę cienki drucik i przeciągnij sznurek.     Od środka zawiąż supeł, żeby sznurek nie wypadł.     Utnij sznurek około 40-50 cm od kubka. Na końcu zawiąż supełek. Owiń supełek folią srebrną wielkości około A4. Zwiń mocno w kulkę. Uwaga – im dłuższy sznurek, tym trudniej jest trafić kulką do kubka.   Enchoque jest gotowe...

więcej...

Lubię podróże mp3

Posted by na 09:49 w Australia, Chińskie wynalazki, Dzieci świata, Grecja, Hakuna matata, Herbaciane Pola, Hiszpańskie podboje, Japonia, Kenia, Kolorowe Indie, Kufer Pomysłów, Madagaskar, Magiczne Maroko, Masajowie, między nami Indianami, Mongolska jurta, Morskie opowieści, Mp3, Muzyka, Przygotowanie do Wielkiej Wyprawy, Przyprawy, Pustynie i soliska, Rajska Tajlandia, Safari, Shalom Izrael, Śladami przeszłości, Szkocja, Turecki bazar, W Krainie Wulkanów, Zwierzęta świata, Życie w Krainie Yeti | Możliwość komentowania Lubię podróże mp3 została wyłączona

Lubię podróże mp3

Piosenka „Lubię podróże” jest świetnym uzupełnieniem zajęć dotyczących każdego tematu związanego z podróżami 🙂 W naszym „domowym zapleczu” nagraliśmy ją specjalnie dla Państwa i dla dzieci.   Lubię podróże mp3 http://old.poznajemyswiat.pl/wp-content/uploads/2015/06/Lubię-podróże.mp3   Tekst piosenki: Lubie podróże i lubię kwiatów woń Zielone wzgórze i morskiej wody toń Ciepły kominka blask, gdy zapada zmrok Bum tarira, bum tarira, bum tarira, bum tarir   Lubie podróże i podróżować chcę Przez wielką burzę i śnieżnobiałą mgłę W dżungli zabłądzić chcę, bo nie boję się Bum tarira, bum tarira, bum tarira, bum tarira...

więcej...

Lama – puzzle

Posted by na 22:29 w Kufer Pomysłów, między nami Indianami, Puzzle, Zwierzęta świata | Możliwość komentowania Lama – puzzle została wyłączona

Lama – puzzle

W języku Quechua lama znaczy owca. Zamieszczamy proste puzzle do pobrania.   Ściągnij PDF z lamą w formacie A3: Lama A3   Ściągnij PDF z lamą w formacie A4: Lama...

więcej...

Naszyjnik z Wyspy Słońca

Posted by na 22:02 w Kufer Pomysłów, między nami Indianami, Zrób to sam | Możliwość komentowania Naszyjnik z Wyspy Słońca została wyłączona

Naszyjnik z Wyspy Słońca

W Boliwii na jeziorze Titicaca znajduje się Wyspa Słońca. W kulturze indiańskiej słońce jest uważane za święte. Można tam kupić specjalny naszyjnik z Wyspy Słońca z namalowanym słońcem.   Niektóre naszyjniki z Wyspy Słońca grają (okaryny). Są zbudowane najczęściej z gliny.   Możesz zrobić z dziećmi podobne naszyjniki z gliny lub z kasztanów. Jeśli dysponujesz piecem do wypalania ceramiki, naszyjniki zrobione z gliny będą wyglądały bardzo efektownie.   Kasztany są materiałem prostszym, wystarczy je pomalować jak na zdjęciu i zawiesić na sznureczku....

więcej...

Boliwijska muzyka

Posted by na 21:34 w Kufer Pomysłów, między nami Indianami, Mp3, Muzyka | Możliwość komentowania Boliwijska muzyka została wyłączona

Boliwijska muzyka

Boliwijska muzyka jest skoczna i prosta. Klasycznym instrumentem wykorzystywanym w Boliwii jest fletnia Pana. Poniżej znajdziesz mp3 z indiańskimi utworami zagranymi na fletni. Miłego słuchania! PS Jeśli chcesz zrobić fletnię Pana, instrukcję znajdziesz tu. http://old.poznajemyswiat.pl/wp-content/uploads/2015/02/02-Ścieżka-2.mp3   http://old.poznajemyswiat.pl/wp-content/uploads/2015/02/08-Ścieżka-8.mp3   http://old.poznajemyswiat.pl/wp-content/uploads/2015/02/ARAWI-ORINOKA-MARKATAKI-HD-2014-VIDEO-OFICIAL-COMPLETO-.mp3   http://old.poznajemyswiat.pl/wp-content/uploads/2015/02/BASTA-CORAZON-HUAYNO.mp3   http://old.poznajemyswiat.pl/wp-content/uploads/2015/02/CHOFER-MUJERIEGO-HUAYNO-.mp3   http://old.poznajemyswiat.pl/wp-content/uploads/2015/02/MI-QUERIDO-TATA-SAN-BARTOLOME-TERCER-PUESTO-.mp3   http://old.poznajemyswiat.pl/wp-content/uploads/2015/02/POTOSINO-TINKUY-.mp3   http://old.poznajemyswiat.pl/wp-content/uploads/2015/02/SAVIA-ANDINA-SELECCION-DE-HUAYÑOS-NUEVO.mp3 Dzieci bardzo lubią tańczyć przy dźwiękach muzyki Indian. Możesz nauczyć dzieci tańczyć do skocznej boliwijskiej muzyki. Oto jeden z wielu prostych układów, które dzieci chętnie tańczą. 3 kroki w prawo, podskok i krzyczymy HOPA lub HOHO (dalej podskok z okrzykiem „hopa”, opisujemy po prostu HOPA 3 kroki w lewo + hopa obrót + hopa 3 kroki do przodu + hopa 3 kroki do tyłu + hopa obrót + hopa No i oczywiście skoczna muzyka w sam raz do tańca: http://old.poznajemyswiat.pl/wp-content/uploads/2015/02/03-AudioTrack-03.mp3  ...

więcej...

Salar de Uyuni

Posted by na 16:42 w Kolorowanki, Kufer Pomysłów, między nami Indianami, Pustynie i soliska | Możliwość komentowania Salar de Uyuni została wyłączona

Salar de Uyuni

Salar de Uyuni to pozostałość po wyschniętym jeziorze solnym. Znajduje się on w południowo – zachodniej Boliwii, na wysokości 3653 m.n.p.m., na obszarze płaskowyżu Alriplano w Andach. Salar de Uyuni zajmuje powierzchnię 10582 km2 i jest największym salarem na świecie. Dookoła salaru de Uyuni znajdują się przepiękne góry, zaś na samym salarze można trafić na wyspy z rosnącymi na nich ogromnymi kaktusami. Okoliczni mieszkańcy suszą sól z salaru i wykorzystują ją do celów spożywczych. Pod koniec pory deszczowej na salarze zalega mała ilość wody, w której wszystko odbija się jak w lustrze. Jest to niezwykły widok.   Wykorzystaj kolorowankę do pracy z dzieckiem. Niech dziecko narysuje, jak wszystko odbija się w wodzie. Niech dorysuje swoją postać wraz z odbiciem. Może dorysować wyspę z kaktusami i pokolorować samochody terenowe.   Ściągnij kolorowankę PDF w formacie A3 Salar de Uyuni A3   Ściągnij kolorowankę PDF w formacie A4 Salar de Uyuni...

więcej...

Indianie i Hindusi – kolorowanka

Posted by na 21:27 w Kolorowanki, Kolorowe Indie, Kufer Pomysłów, między nami Indianami | Możliwość komentowania Indianie i Hindusi – kolorowanka została wyłączona

Indianie i Hindusi – kolorowanka

Pokoloruj Amerykę Południową kolorem czerwonym, Amerykę Północną kolorem zielonym, a Indie kolorem pomarańczowym. Dopasuj Indian i Hindusów do ich miejsca zamieszkania. Pamiętaj, że Indianie nie mieszkają w Indiach. Pokoloruj wszystkie postacie – dodaj cekiny do hinduskiego sari, hinduskiemu ascecie pomaluj turban i ubranie kolorem pomarańczowym, w Ameryce Północnej dorysuj wigwam i ognisko.   Indianie i Hindusi   Ściągnij PDF z kolorowanką w formacie A4 Indianie i Hindusi kolorowanka A4   Ściągnij PDF z kolorowanką w formacie A3 Indianie i Hindusi kolorowanka...

więcej...

Poznajemy świat – kolorowanka

Posted by na 16:28 w Australia, Hiszpańskie podboje, Kolorowanki, Kolorowe Indie, Kufer Pomysłów, Magiczne Maroko, między nami Indianami, Morskie opowieści, Przygotowanie do Wielkiej Wyprawy, Przyprawy, Pustynie i soliska, Świat muzyki, W Krainie Wulkanów, Zwierzęta świata | Możliwość komentowania Poznajemy świat – kolorowanka została wyłączona

Poznajemy świat – kolorowanka

Kolorowanka Poznajemy świat jest uzupełnieniem do wszystkich warsztatów tematycznych prowadzonych przez nas.   Pokoloruj kolorowankę. Ściągnij plik z kolorowanką: Poznajemy Świat...

więcej...

Facebook

wordpress.edu.pl - rozwiązania "szyte na miarę"